Print Logo
چهارشنبه 23 تیر 1395 ساعت 19:56

جایی برای رشد اندیشه‌های انسان‌دوستانه


در این روزهایی که شاهد افزایش بی‌رویه رفتارهای ضد انسانی و صحنه‌های فجیع کشتار انسان‌ها درفضای جهانی هستیم و متأسفانه عدم رعایت اخلاق و شأن مقام انسانی و رفتارهایی چون خشم والدین بر فرزندان، بی‌حرمتی فرزندان نسبت به والدین و کم‌توجهی به مقوله مهم کمک به همنوعان و انواع رفتارهای خشونت‌آمیز مغایر با کرامت انسان‌ها درحال گسترش است، اعضای کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر می‌توانند پرچمدار رشد و ترویج اندیشه‌های بشردوستانه باشند.

در این روزهایی که شاهد افزایش بی‌رویه رفتارهای ضد انسانی و صحنه‌های فجیع کشتار انسان‌ها درفضای جهانی هستیم و متأسفانه عدم رعایت اخلاق و شأن مقام انسانی و رفتارهایی چون خشم والدین بر فرزندان، بی‌حرمتی فرزندان نسبت به والدین و کم‌توجهی به مقوله مهم کمک به همنوعان و انواع رفتارهای خشونت‌آمیز مغایر با کرامت انسان‌ها درحال گسترش است، اعضای کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر می‌توانند پرچمدار رشد و ترویج اندیشه‌های بشردوستانه باشند. به نظر می‌رسد، فقر فرهنگی و عدم انتشار پیام صلح و دوستی در سطح جامعه، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده هر روز بر دامنه فجایع ضدانسانی در اجتماع افزوده شود. با توجه به اهمیت ویژه نقش آموزش همگانی در ایجاد فرهنگ‌سازی موثر به بیانی دیگر می‌توان گفت؛ بخش عظیمی از این مشکلات را می‌شود با توجه کافی به اجرای نکات و‌ اهداف استراتژی ۲۰۲۰ حل کرد. بکارگیری هر سطر از این برنامه، به واقع دارای نکاتی است که موجب حرکت اجتماعی صحیح در مسیر تعادل به‌ویژه برای جوانان و مدیران است و به جرأت می‌توان گفت، با بهره‌گیری از این برنامه می‌شود بحران‌های اجتماعی را کاهش داد. از آن‌جا که توجه و تمرکز جمعیت، به‌ویژه سازمان جوانان هلال‌احمر بر احقاق تمام موارد مهم استراتژی ۲۰۲۰  و صلح‌طلبی بین‌المللی است، زمانی که آموزش‌های همگانی در سطوح مختلف، ازجمله خدمت‌رسانی امدادی افزایش یابد و جوانان و دانشجویان در راستای تحقق این امر مهم به صورت موثر وارد عمل شوند، قطعا شاهد تأثیر متقابل در تمام اقشار جامعه خواهیم شد. امدادرسانی صرفا در مقوله امدادونجات جسمی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز در مواقع لزوم، امداد اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد، البته با توجه به رشد آگاهی افراد نسبت به اصل انسانیت از نخستین سال‌های دوران کودکی و آمادگی ذهنی کودکان‌ برای یادگیری و ترویج وظایف انسانی، بهتر است که آموزش‌وپرورش با همکاری جمعیت هلال‌احمر با برنامه و طرح‌های ابتکاری، این امر خطیر را به عهده گرفته و نسل جدید جامعه را، به سمت مسیر صحیح زندگی راهنمایی کنند.

پرواضح است که ورود به محیط دانشگاه، یعنی حضور در «دنیای پیش از مسئولیت‌پذیری»، و دنیای کوچک دانشگاه؛ همان فضای آینده‌سازی است که برای افراد مختلف جامعه، خالق هیجانات و اتفاقات تلخ و شیرین و عبرت‌آموز است. ورود جوانان به‌عنوان دانشجو به دانشگاه‌ها تداعی بلوغی تازه برای قرارگرفتن در فضایی مناسب برای نیل به هدف فرهنگ صحیح زندگی و ترویج سبک زندگی متفاوت است. باید توجه داشت که خمیر‌مایه‌های انسانی جوان دانشجو پیش از پخته‌شدن در تنور زندگی روزمره باید در دوره تحصیل در دانشگاه به خوبی ورزیده شود تا در این راستا در محیط فرهنگی و جهت بخشیدن به افکار جامعه موثر واقع شود. نظریه‌های متعددی درجهت چگونگی انجام امور فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها مطرح شده، اما می‌توان گفت؛ عملکرد صحیح تشکل‌های دانشجویی هلال‌احمر و حرکت این تشکل‌ها در قالب کانون‌های دانشجویی و انجام فعالیت‌های اجتماعی هدفمند و سپردن کلیه فعالیت‌ها و مدیریت امور در کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر، می‌تواند هدف جوانان به‌عنوان مدیران آینده  را محقق کند و از مهم‌ترین نکات این کانون‌های بشردوستی، توجه به انتخاب فعالیت صحیح و برنامه‌ریزی و ساختار تشکیلاتی مناسب است.

از این‌رو هرجوان فعال می‌تواند در یکی از مسئولیت‌های کانون، ایفای نقش کرده و سایر جوانان را به کارهای بشردوستی تشویق کند. دانشگاه نیازهای علمی دانشجو را برآورده می‌کند و تشنگی او را در کسب دانش تا حدی برطرف می‌کند، اما  نمی‌توان دانشجو را به صرف کسب گواهی و دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد جامع‌الشرایط  کسب فرهنگ صحیح دانست. جوانان دانشجو یا دانشجویان جوان، هرقدر هم که انرژی خود را صرف مطالعه و تحصیل علم کنند، باز هم به اندازه‌ای انرژی ذخیره شده دارند که بتوانند آن را در محلی دیگر صرف کنند. دانشجو علم را در دانشگاه و درس زندگی و مسئولیت را درحاشیه دوره دانشجویی می‌آموزد، اما با راهنمایی درست جوان دانشجو، او می‌تواند درس نوع‌دوستی را نه درحاشیه، بلکه به موازات تحصیل و علم‌اندوزی؛ آموخته و حتی فراتر از آن پیش بروند و با فکرهای نو، طرح‌های تازه خود را درمسیر سازنده عملیاتی کند.

سال‌هاست که کانون‌های دانشجوییِ جمعیت هلال‌احمر در دانشگاه‌ها، حلقه وصل ذهن پرسشگر دانشجویان با مفاهیم بشردوستی هستند. در اینجا، پرورش دانشجو نه براساس افق‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که با نگاهی عمیق‌تر به افق‌ها و اهداف بشردوستانه و آرمان‌های انسانی پیش می‌رود. هلال‌احمر با درک توانایی‌های جوان دانشجو، فرصت گرانبهایی جهت پیاده کردن افکار بالقوه او فراهم می‌آورد و به جرأت می‌توان گفت، در کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر خط فکر دانشجویان دیگر تنها در مسیر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها نیست، بلکه بخش عظیمی از ذهن آنان مشغول انتشار و فراگیری ارزش‌ های انسانی می‌شود.

میلاد حسنی امیرآبادی - دبیر کانون دانشجویی هلال دانشگاه آزاد پرند