Print Logo
کارشناسان از روند تدوین برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال احمر می‌گویند: چهارشنبه 23 تیر 1395 ساعت 19:52

تاثیر مثبت حضور پیشکسوتان و متخصصان باتجربه در تدوین کارشناسانه برنامه پنج‌ساله/ برداشتن گام های محکم‌تر برای اثرگذاری بیشتر در سطوح بین‌المللی با تدوین برنامه


روند تدوین برنامه پنج‌ساله توسعه جمعیت هلال‌احمر 2 روز است که با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد بر مبنای اهداف و منشور راهبردی مصوب شورای عالی جمعیت در حال انجام است و پیش‌بینی‌های کارشناسان و دست‌اندرکاران تدوین این برنامه آن است که بنوانند با این چراغ‌راه، جمعیت هلال‌احمر را در تحقق اهداف خود بیش از بیش به موفقیت برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، شاید برای نخستین بار در تاریخ جمعیت هلال‌احمر باشد که با این رویکرد جلسات کارشناسی به منظور تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای منشور یا راهبرد سازمانی جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود و پیش‌بینی‌ها و امیدواری‌های کارشناسان شرکت‌کننده بر این است که با اجرای این برنامه جامع بتوان هرچه بیشتر و بهتر برنامه‌های راهبردی جمعیت هلال‌احمر را محقق کرد.

 

تدوین برنامه پنج ساله جمعیت، بسیار علمی و تخصصی است

در این زمینه مجید یارمند، مشاور رئیس جمعیت در امور برنامه ریزی و بودجه گفت: در جمعیت هلال احمر باید چهار موضوع یادآوری چشم انداز، تعیین ماموریت ها، تعیین اهداف و تدوین برنامه پنج ساله جمعیت صورت می گرفت که سه مورد اول انجام و به تصویب شورای عالی جمعیت شده بود و در واقع موضوع تدوین برنامه پنج ساله نتیجه کارهای صورت گرفته است.

وی افزود: در گام نخست تدوین برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر، با تمهید خوب رئیس جمعیت مبنی بر انجام این مهم در درون سازمان، درگیر بودن مدیران ارشد جمعیت و  تشکیل پنج کارگروه  متشکل از شورای معاونین، شورای مشاوران، ستاد تدوین برنامه، استان ها و نمایندگانی از بخش های مردمی و تمام افرادی که می توانند در تدوین برنامه موثر باشند، حضور داشتند.

یارمند اظهار کرد: از نکات قابل توجه این بود که تدوین برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر به صورت سمینار نبوده و به شکل کارگاهی و کاملا علمی و تخصصی انجام شده و علاوه بر آن برگزاری کارگاه های تخصصی در مدت سه روز، بسیار منظم و موفق پیش رفت که تا حدود زیادی نیز به اهداف خود رسیده است.

 

حمایت قاطع رئیس جمعیت، تحقق برنامه پنج‌ساله هلال احمر را تضمین می‌کند

دکترعلی اکبر جلالی، مشاورعلمی و فناوری رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که در تدوین برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر، تدوین برنامه ای همسو با برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید است، گفت:  در تدوین برنامه جمعیت، نکته مهم همفکری و مشارکت افراد و پرسنل جمعیت در کنار هم، برای تدوین برنامه استراتژیک بوده که بسیار ارزشمند است و کمک می کند کسانی که در تدوین برنامه شرکت می کنند به برنامه‌ریزی علاقه‌مند شده و برنامه‌ها به جد اجرایی شود.

به گفته وی حضور مدیران، پیشکسوتان و کارشناسان باتجربه جمعیت در تدوین این برنامه که سال ها در جمعیت فعالیت داشته اند و استفاده از تجارب آن ها یکی دیگر از نکات پراهمیت در تدوین برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر است. همچنین حمایت قاطع رئیس جمعیت هلال احمر از برنامه پنج‌ساله تحقق برنامه را تضمین کرده و این فرصت را باید مغتنم شمرد.


ادبیات جدیدی در تدوین برنامه جدید، وارد جمعیت هلال احمر شده است

مهدی نجفی، سرپرست دفتر امور آموزش‌های عمومی، پایه و همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به این که در سال های گذشته نیز جلسات مشابهی برای تدوین برنامه های برگزار می شد، گفت: تفاوت عمده این دوره، برپایی کارگاه هایی است که مفاهیم جدیدی در آن مطرح شده و ادبیات جدیدی را وارد سیستم رایج جمعیت می کند که از این لحاظ می تواند منشا اثرات مثبتی باشد.
وی اظهار کرد: همچنین سطح کیفی کارگاه ها از لحاظ علمی و مباحث مطرح شده برپایه مستندات علمی و کارشناسی است، مفاهیم و راهبردهای مشخص شده نیز در این برنامه نسبت به برنامه های گذشته شفاف و روشن تر است

 

تدوین برنامه بر مبنای راهبرد سازمانی برای نخستین بار در هلال احمر

بهرام غیبی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اردبیل با اشاره به این که برای نخستین بار در جمعیت هلال‌احمر است که برای منشور یا راهبرد سازمانی، برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت تدوین می‌شود، عنوان کرد: بر این اساس با جمعبندی چنین برنامه‌ای یک شاخص معین برای برنامه‌ریزی‌های جمعیت تعیین می‌شود.

 

جوامع پیشرو و راهبر در عرصه برنامه‌ریزی، به موفقیت بیشتری دست می یابند

حسن اسفندیار، معاون اداره‌کل ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به این که در دنیای مدرن امروز جوامعی موفق هستند که در عرصه برنامه‌ریزی پیشگام و راهبر باشند، گفت: بر این اساس لازمه موفقیت جمعیت هلال احمر در داخل کشور و سطوح بین‌المللی انجام برنامه‌ریزی، پایش و نظارت بر برنامه‌ها است و لذا ضرورت داشت تا این اتفاق مهم در سطح گسترده در جمعیت رخ دهد.

وی با تاکید بر توجه به همسویی و وفاق برنامه‌ای میان برنامه‌های جمعیت با سازمان‌های بین‌المللی همکار از جمله کمیته صلیب سرخ  و فدراسیون بین‌المللی، اظهار کرد: به عنوان نمونه برای برنامه‌ریزی جمعیت در سطح بین‌المللی در سال 2017، هماهنگی‌های لازم با اعضای نهضت به منظور همسویی برنامه‌ها انجام شده و کمیته و فدراسیون برنامه های  2017 خود را بر اساس برنامه‌ریزی جمعیت ها در دست تنظیم دارد.

اسفندیار تاکید کرد: با اتفاق خوشایندی که در زمینه برنامه ریزی در جمعیت هلال احمر در حال انجام است، می‌توان امیدوار بود گام های محکم‌تری برای اثرگذاری بیشتر در سطوح بین‌المللی برداشت و این مهم محقق نمی‌شود مگر با پیش‌بینی لازم برنامه ها در کوتاه، میان و بلند مدت که با مساعی هلال‌احمر و حمایت مدیران ارشد و نظرات کارشناسی در حال انجام است.

 

اثربخش بودن مباحث کارگروه‌ها در زمینه‌هایی که هلال احمر نیازمند طوفان فکری است

کیوان روان نخجوانی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات هلال احمر نیز با اشاره به این که این اقدام برای برنامه ریزی در هلال احمر بی‌سابقه است، گفت: جلسات تدوین برنامه جمعیت بسیار نفس‌گیر بوده و افراد در زمان های متمادی با بحث و تبادل نظر و حضوری دائم و انرژی مضاعف در تدوین برنامه مشارکت داشته و تضارب آراء بسیار خوبی شکل گرفته است.

وی افزود: برگزاری چنین کارگاه‌هایی برای تدوین برنامه جمعیت هلال احمر، تجربه کاری بسیار خوبی است و در مواردی که اقدامات و برنامه های هلال احمر نیاز به بررسی و طوفان فکری دارد، مباحث مطرح در این نشست ها بسیار راهگشا خواهد بود.


دکتر سیدرضا رئیس‌کرمی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز در این زمینه با اشاره به این که برنامه، چراغ راه هر نوع فعالیت است، گفت: ضروری است تا برنامه‌های سالانه جمعیت بر مبنای برنامه پنج ساله، تدوین و اجرایی شود تا شاهد دستیابی به موفقیت در این زمینه باشیم.

 

تدوین برنامه با مشارکت بدنه کارشناسی و صف بازخورد مناسبی خواهد داشت

مهدی ولی پور، سرپرست جمعیت هلال احمر گیلان هم با اشاره به این که تدوین برنامه شکل های مختلفی دارد که یکی از آن ها سپردن این کار به افرادی از بیرون سازمان ها است، عنوان کرد: این نوع برنامه نویسی قابلیت اجرایی نداشته و موفقیتی برای سازمان ها به همراه ندارد.
 
وی با اشاره به این که تدوین برنامه با اخذ نظرات کارشناسی بدنه ستادی و اجرایی جمعیت بهترین و مناسب ترین شکل برای برنامه ریزی در جمعیت بود، اظهار کرد: بر این اساس هم اکنون بدنه کارشناسی مدیریتی و صف جمعیت هلال احمر در تدوین برنامه پنج ساله دخیل هستند و پیش بینی می شود این نوع برنامه ریزی بازخورد مناسبی داشته باشد.


اجرای برنامه پنج‌ساله جمعیت را در تحقق اهداف عالی خود یاری می کند

دکتر محسن مومنی مدیر عامل جمعیت هلال احمر اصفهان نیز با اشاره به این که اجرای این برنامه نیازمند تغییر نگرش و همت عالی است، عنوان کرد: عمل بر اساس مبانی برنامه تدوین شده می تواند ما را در هنگام ارزیابی و سنجش فعالیت ها به دستاورد مناسبی برساند.

مصطفی محقق مشاور بین الملل رئیس جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به این که تدوین سند راهبردی جمعیت هلال احمر و آغاز برنامه ششم توسعه، پایه ای برای تدوین برنامه پنج ساله هلال احمر بود جلسات کارگروه های تخصصی تدوین برنامه هلال احمر بسیار مفید و موثر برگزار شد و پیش بینی می شود اجرای این برنامه بتواند جمعیت را در تحقق اهداف عالی خود یاری کند.

میلاد حسنی امیرآبادی، دبیرمجمع کانون های دانشجویی هلال احمر استان تهران نیز که به عنوان اعضای جوان در همایش تدوین برنامه پنجساله جمعیت شرکت کرده بود، گفت: ‌حضور جواناا برای نخستین بار در جلسات تدوین برنامه جمعیت آن هم در کنار مدیران کلان، نشان از اهمیت توجه به ذینفعان و بهره برداران از برنامه های جمعیت دارد و این مهم موجب شناخت بیشتر از نیازها و رفع مشکلات احتمالی پیش رو خواهد شد.