Print Logo
مریم عطاریان /کارشناس ارشد روان شناسی شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 11:06

با کودک لجباز چه کنیم؟


کودک هفت ساله ای دارم که به شدت لجباز است و سعی می کند به هیچ یک از قوانین خانوادگی ما عمل نکند. از همان ابتدا چنین روحیه ای داشت اما امسال که به مدرسه رفته است این ویژگی او بیشتر به چشم می آید.خیلی به ندرت در مقابل کارهایی که به او می گوییم انجام دهد ، از کلمه چشم استفاده می کند و اصولا می گوید : نمی خواهم و مدام جرو بحث می کند.فرزند من باهوش و دوست داشتنی است اما نگران هستم در مدرسه با این روحیه دچار مشکل شود .چگونه می توانم این رفتار او را اصلاح کنم؟

لجبازی و نافرمانی کودکان یک مرحله‌ اجتناب ناپذیر از رشد آنهاست. بارزترین رفتارهای مقابله‌ای بین 18 تا 24 ماهگی نمود می‌یابد و در سه سالگی به اوج می رسد، این وضعیت زمانی جنبه آسیب شناختی پیدا می‌کند که از نظر تداوم یا  شدت، وضعیتی غیر عادی پیدا کند و فراوانی آن چشمگیرتر شود، و به بیان روشن تر با وضعیت رشدی و سنی کودک همانند نباشد.

واقعیت این است که دفاع از امیال خود و مقابله با خواسته دیگران برای رشد طبیعی اهمیت اساسی دارد و همین رفتار مقابله ای در دو برهه از رشد؛ بین سنین 18 تا 24 ماهگی و دیگری ابتدای نوجوانی، برای برقراری خودمختاری و ایجاد هویت ضروری است و بیانگر تلاش وی برای کسب استقلال است.اما این طور که شما توضیح دادید ، نافرمانی در کودک تان بیشتر از حد طبیعی است. در درجه اول به ویژگی های روحی خودتان و همسرتان هم توجه کنید. ممکن است برخی از این ابراز خشم ها و نافرمانی ها در طول زمان آموخته شده باشد و یا معلول بی تحملی و صبر کم شما باشد. اگر منصفانه نگاه کردید و مشکلی در برخورد تربیتی خودتان پیدا نشد ، حال باید یک برنامه تغییر رفتار را در خانه پیاده کنید.

یک پیشنهاد ساده تغییر رفتار، بستن قرار داد همبستگی است.قرارداد همبستگی یعنی تنظیم قرارداد رفتاری روزانه برای مشخص کردن انتظارهای رفتاری، جوایز و تنبیه ها برای رفتارهای فرزندتان. در این روش فرزند شما هر روز به ازای هر رفتار مثبت، پاداش و برای رفتار منفی، تنبیهی ملایم خواهد داشت. انجام این قرارداد شامل چهار گام است:

گام اول، مشخص کردن انتظارهای رفتاری. به این معنا که در این مرحله شما باید انتظار خود را از کودک واضح و شفاف مشخص کنید، به طوری که برای او کاملا مشخص باشد که چه انتظاری از او می رود و باید چه رفتاری داشته باشد تا در ازای آن پاداش دریافت کند. باید مطمئن باشید که کودک کاملا متوجه انتظارها شده است. رفتارهای هدف ممکن است شامل رفتارهای نامطلوب که لازم است حذف شوند یا رفتارهای مطلوب که قرار است افزایش یابند، باشد.

مثلا اگر شما بگویید: «هرچیزی که می گویم باید گوش کنی» بسیار مبهم و کلی است. باید جمله به این صورت بیان شود: «من از تو می خواهم که فقط با یک بار درخواست تکالیفت را انجام دهی.» این جمله مشخص تر از درخواست قبلی است. نکته مهم این است که سطح توقعات شما نباید بیش از توان کودک باشد. نباید فراموش شود که هدف، شکل دهی رفتار مطلوب است پس نباید از ابتدا از فرزندتان بیش از توان او انتظار داشته باشید.

گام دوم، تعیین اینکه چگونه رفتارهای هدف اندازه گیری خواهد شد. شما باید قادر به ثابت کردن وقوع یا عدم وقوع رفتارهای هدف باشید.

گام سوم، تعیین زمانی که رفتار باید اجرا شود.هر قرارداد باید چارچوب زمانی داشته باشد تا در زمان لازم رفتار انجام شود.

گام چهارم، مشخص کردن امتیازهای به دست آوردنی یا از دست دادنی متناسب با رفتار فرزندتان. این مرحله شامل ساختن فهرست پاداش است. باید از خود کودک بپرسید که می خواهد چه پاداشی بگیرد و چه انتظارهایی از شما دارد. امتیازهایی که کودک می تواند به دست آورد یا ممکن است از دست بدهد هم باید مشخص شود. ایده اصلی این است که کارهای کوچک امتیازهای کوچک و کارهای بزرگ امتیازهای بزرگ داشته باشد.

در کنار انجام این قرار داد ، با معلمان او هم در ارتباط باشید ، اگر تغییری ایجاد نشد و این نافرمانی در مدرسه هم خود را نشان داد، بهتر است با یک مشاور به صورت حضوری در تماس باشید .فراموش نکنید صبر شما کلید اصلی موفقیت تان است.

***************************************

بد بینی در خانه ما

مریم عطاریان / کارشناس ارشد روان شناسی

همسر من فرد بد بینی است ، این ویژگی را هم نسبت به من دارد و هم نسبت به بقیه ، اما فکر می کنم نسبت به من بد بین تر است. اگر خریدی که گفته ام یک ساعت زمان می برد ، دو ساعت طول بکشد ، به سختی بازخواست می شوم. مدام رفت و آمد هایم را چک می کند و حتی به تماس ها وارتباط های تلفنی و پیامکی ام حساس است. خودش می گوید رفتارش به خاطر علاقه ای است که به من دارد اما من از این وضعیت خسته شده ام.

بد بینی بین همسران یکی از عوامل شایع مشکلات زناشویی است .اگر بد بینی ناشی از اختلال پارانوئید باشد خیلی آزار دهنده است و باید درمان بالینی تحت نظر روانپزشک انجام شود اما آنطور که از سوال شما متوجه شدم ، همسرتان اختلال روحی ندارد اما ممکن است به چند دلیل بد بین باشد:

این رفتار را از والدین خود آموخته و در کودکی در وی نهادینه شده است.دوستان و اطرافیانی دارد که همسران خوبی نداشته اند و داستان های زندگی آنها ذهن او را خراب کرده است و یا واقعا بخاطر علاقه ای که دارد ، ترس از دست دادن شما باعث شده که اینقدر حساس باشد. دلیلش هر چه که باشد شما باید برای تغییر نگرش او تلاش کنید. کار چندان ساده ای نیست چون رفتاری که نهادینه شده و در او شکل گرفته است را می خواهید تغییر دهید.این رفتارها می تواند کمک کند تا در مرور زمان شاهد کم شدن بد بینی او باشید اما دقت کنید که گفتم: به مرور زمان!

همیشه سعی کنید در هر موضوعی با همسر خود صادق باشید.ریشه بسیاری از بدبینی‌ها عدم صداقت در ابتدای زندگی است. زن یا مرد رازی را در زندگی دارد که می‌کوشد آن را از همسرش پنهان کند که البته در بیشتر مواقع موفق نمی‌شود و خود این پنهانکاری نقطه شروع بدبینی‌ها می‌شود.

نسبت به قول و قرار خود با همسرتان خیلی حساس باشید.در مراودات اجتماعی خود خیلی مراقب باشید بویژه اگر طرف شما جنس مخالف باشدهر نوع صحبت غیرکاری، تماس‌های بی‌مورد و روابط آزاد در محیط‌های کاری نتیجه‌ای شوم در بردارد که اگر شما هم فکری در سر نداشته باشید، همسرتان جور دیگری برداشت می‌کند.اگر از شما می خواهد راجع به چیزی توضیح دهید ، بدون جبهه گیری و ناراحت شدن، به او بگویید.و از همه مهم تر اینکه مدام به او یادآوری کنید که دوستش دارید و هیچ چیز نمی تواند او را در قلب شما کم رنگ کند.

********************************

کبدی که چرب شده

دکتر محمد ادیبان – متخصص طب سنتی

پدرم بخاطر بیماری کبدچرب که درمان نکرد، از دنیا رفت. با توجه به اینکه می گویند بیماری کبد چرب خیلی زیاد شده است ، می ترسم من نیز به این بیماری مبتلا شوم . چگونه از ایجاد این بیماری پیشگیری کنم؟

اولین توصیه اصلاح تغذیه و شیوه زندگی است. کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توصیه کلی بسیار مفید است.

جایگزینی گوشت با سویا، جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه سیب، آب غوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.

زنجبیل و زردچوبه تأثیر مفیدی بر روند بهبود کبد چرب دارد.مصرف مقطعی و کوتاه مدت ویتامین E می‌تواند مفید باشد.

مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تأثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است.نوشیدن دم کرده گل مریم نیز اثربخش است.

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می‌تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد، البته برای درمان آن حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا نوع گیاهان و درمان تجویز شده بر اساس شرایط و مزاج فرد متفاوت است.

****************************

چشم هایم درد می کند

دکتر مدرسی/متخصص چشم

کارم طوری است که باید مدام به کامپیوتر نگاه کنم ،بیشتر مواقع مشغول تایپ متن های طولانی هستم. اصولا از ظهر به بعد دچار چشم درد و گاهی هم سر درد می شوم، برخی مواقع چشم هایم قرمز می شود. چگونه این مشکل را برطرف کنم؟

هر فردی ممکن است علایم متفاوتی از خستگی چشم نشان دهد اما قرمزی، پر آب شدن و حساس شدن چشم ها، خستگی، درد یا سنگینی پلکها، سردرد و پشت درد، شایع ترین علایم خستگی چشم است و اغلب این علایم با استراحت، تغییر شرایط محیط کار و در بعضی موارد استفاده از عینک های مناسب از بین می روند.اول از همه چشم های تان را از نظر ضعیف شدن،چک کنید. اگر ضعیف شده باشد حتما نیاز به عینک دارید در غیر این صورت می توانید کارهای زیر را برای آسیب ندیدن چشم های تان انجام دهید.

 موقعیت کامپیوتر به طور جزئی از محل نگهدارنده متون فاصله داشته باشد به طوری که محل قرار گیری متون تا جایی که می توانید نزدیک به مانیتور باشد تا حرکات سر و چشم و تغییرات مولکولی چشم به حداقل برسد.

 موقعیت بالای مانیتور در زیر سطح چشم شما و یا کمی پایین تر از آن قرار گیرد.

 خیرگی و انعکاس نور به حداقل ممکن برسانید.

 مانیتورتان تمیز و عاری از گرد و غبار باشد.

 استراحت های متناوب و منظم برای دوری از خستگی چشم رعایت شود.

 با پلک زدن، چشم های تان تمیز و مرطوب شده و مانع شوید تا چشم تان خشک شود.

 فاصله مانیتور، اندازه و رنگ حروف را طوری تنظیم کنید که چشم  اذیت نشود.

چشم های تان را شستشو دهید و هرازگاهی در حالی که چشم تان بسته است ، آن را به این طرف و آنطرف حرکت دهید که به نوعی ورزش چشم است.