Print Logo
خرما چه فوائدی دارد و از آن چه چیزهای می توان درست کرد؟ شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 10:24

پخت شیرینی با یک میوه بهشتی


خرما میوه مردم صحراست ، مردمی که به خاطر امکانات کم باید از چیزی استفاده کنند که بیشترین فایده را برای شان دارد. مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان می پزند این هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده می کنند، چرا که دم کرده آن بسیار مطبوع است. در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.

در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید.به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است، برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.

خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

خرما در تعادل اعصاب ، سرزنده نگه داشتن سلول های عصبی ،تقویت بینایی ، سلامتی پوست ، مو ، ناخن ، رشد اندام کودکان ، درمان بیماری قلبی ، عروقی و کبد مفید است. افرادی که می خواهند چاق شوند با مصرف روزانه چند عدد خرما مخصوصا بعد از غذا می توانند هم کالری زیادی به بدن برسانند و هم این کالری را از میوه ی سالمی دریافت کنند و افرادی که می خواهند لاغر شوند هم می توانند با خوردن مقدار کم آن هم از ضعف خود جلوگیری کنند و هم از فواید آن بهره مند شوند.

 

*************************************

 

حلوا با خرما

  

مواد لازم                                  اندازه                         مقدار                                کالری

 

خرما                                    750 گرم                   100 گرم                               240  کالری

 

آرد                             500 گرم                     100 گرم                                360 کالری

 

گردو کوبیده شده         250 گرم                    100 گرم                             688 کالری

 

کره یا روغن جامد                   250 گرم                 100 گرم                              900 کالری

پودر قند یک فنجان       100 گرم                        100گرم                                400 کالری

 

 

طرز تهیه حلوا با خرما :

ابتدا هسته خرما را گرفته و آن را چرخ کنید و سپس آرد و روغن را کاملاً تفت داده تاطلایی شود.بعد آن را از روی حرارت برداشته و گردوی کوبیده شده یا چرخ شده را با پودر قند و خرمای چرخ شده مخلوط کنید و خوب به هم بزنید.بعد آن را ورز دهید تا به صورت خمیر نسبتاً سفتی درآید و روغن پس بدهد.سپس آن را در دیس گردی پهن کرده و روی آن را با پودر پسته ترئین کنید.

 

****************************

مربع های خوشمزه خرمایی

 

● مواد لازم:

▪ خرما بدون هسته و ریز خرد شده: یک پیمانه

▪ گردو خرد شده: یک پیمانه

▪ آرد: ۳ قاشق غذاخوری

▪ بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری

▪ شکر: یک پیمانه

▪ تخم مرغ زده شده: ۳ عدد

▪ پودرقند: به میزان کافی

● طرز تهیه:

فر را روی ۱۷۰ درجه سلسیوس تنظیم کنید. یک طرف قالب مربع شکلی را چرب کنید.در ظرف بزرگی خرما، گردو، آرد، بکینگ پودر، شکر و تخم مرغ را با هم مخلوط و در قالب آماده شده پهن کنید و به مدت ۳۵ دقیقه در فر بپزید.مواد را از فر درآورید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پنجره شیرینی قرار دهید و در پودر قند بغلتانید و بگذارید کاملا خشک شود.پس از این که کاملا خنک شد دوباره در پودر قند بغلتانید.

 

*********************************

ترافل خرما، دسری زیبا

 

مواد لازم :

 خرما  200 گرم

 گردو  30 گرم

 بیسکوئیت پتی بور  30 گرم یا 5 تا بیسکوئیت

 پودر نارگیل  به مقدار لازم

 گردو , خلال پسته , خلال بادام , مروارید خوراکی برای تزئین

 

طرز تهیه :

ابتدا خرماها را برای 1 تا 2 دقیقه داخل آب جوش بریزید .بعد آنها را آبکش کنید و به این ترتیب به راحتی پوستشان را جدا کنید.هسته خرما را هم در بیاورید.گردو و بیسکوئیت را داخل غذاساز بریزید و پودر کنید. اگر غذا ساز ندارید با رنده یا هر وسیله دیگری خوب خرد کنید.

بعد از منتقل کردن مخلوط بیسکوئیت و گردو به ظرف دیگر، خرما را له کنید.خرمای پوره شده را به مخلوط بیسکوئیت و گردو اضافه کنید و با چنگال کاملا به خرد همدیگر بدهید.اگر تمایل داشتید میتوانید در این مرحله به اندازه نوک قاشق چایخوری دارچین به موادتان اضافه کنید .دستتان را با روغن مایع خیلی کم چرب کنید و یک مقدار از مواد را در دستتان گرد کنید و داخل پودر نارگیل بغلتانید.

شما می توانید از پودر پسته هم استفاده کنید و یا اینکه موادتان را شبیه خرما فرم بدهید و آنها را داخل کپسول  بگذارید و با گردو ، خلال پسته ، خلال بادام و مروارید خوراکی تزئین کنید.با این مقدار مواد حدود 22 تا ترافل به دست می آید.

**********

خرما از منظر قرآن کریم

در قرآن مجید نام بسیاری از میوه ها و درختان میوه آمده ولی نام نخل بیش از همه تکرار شده است. کلمه نخل( جمع آن نخیل) و نخله در بیست آیه قرآن ذکر شده است .این آیات نمونه هایی از تکرار کلمه نخل در قرآن هستند:

"و اوست که باغهایی آفرید نیازمند به داربست و بی نیاز از داربست، و درخت خرما و کشتزار، با طعم های گوناگون، و زیتون و انار، همانند، در عین حال ناهمانند. چون ثمره آوردند از آنها بخورید و در روز درو حق آن را نیز بپردازید و اسراف مکنید که خدا اسراف کاران را دوست ندارد. "( انعام/141)

"و بر روی زمین قطعه هایی است در کنار یکدیگر و باغهای انگور و کشتزارها ونخلهایی که دوتنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب می شوند و در ثمره، بعضی را بر بعضی دیگر برتری نهاده ایم. هر آینه در اینها برای خردمندان عبرتهاست." ( رعد/ 4)

و با آن برایتان کشتزار و زیتون ونخلها و تاکستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می اندیشند. ( نحل/11)

نخل را بجنبان تا خرمای تازه چیده برایت فرو ریزد. ( مریم/25)

در آن(بهشت) دو میوه هست،نخل و انار. ( رحمن/68)